Geplaatst op 06 maart 2023
Werkgever in ‘control’
Communiceren of verstrekken van informatie?
We ‘communiceren’ wat af in pensioenland. In ieder geval, er wordt veel ‘gezonden’ of anders gezegd ‘informatie overdragen’. ‘Overdragen’ is dan misschien al te positief geformuleerd en kunnen we het beter ‘verstrekken’ van informatie noemen.
De essentie van communicatie is echter ‘dat een of meer zenders en ontvangers binnen een zekere tijdsduur geregeld van rol wisselen en daarbij betekenissen aan elkaar overdragen.’
Al dat ‘communiceren’ over pensioen gebeurt dan ook nog vaak buiten de werkgever om door de pensioenuitvoerder.
De vraag is of dat de meest optimale pensioencommunicatie oplevert. Een uitvoerder heeft immers geen totaaloverzicht en weet niet wat er in de privésituatie van een deelnemer allemaal speelt. Het is dan ook logisch dat een uitvoerder zich beperkt tot uitleg van de eigen regeling en de daarin opgenomen keuzemogelijkheden.
Heb je als werkgever een wettelijke rol?
Ja en nee.
In de Pensioenwet is in artikel 21 vastgelegd dat een werkgever de pensioenuitvoerder informeert wanneer er nieuwe werknemers tot de regeling toetreden en wanneer de regeling wijzigt. De pensioenuitvoerder moet dan binnen bepaalde termijnen de deelnemers informeren. Welke informatie verstrekt moet worden en wanneer is in Hoofdstuk 2 van het Besluit uitvoering Pensioenwet opgenomen.
Conclusie is dat de werkgever niet verplicht is rechtstreeks de deelnemers te informeren, maar dit verplicht heeft uitbesteed aan de pensioenuitvoerder.
En let wel, het gaat nog steeds niet over communiceren maar alleen over informeren.
Zou je als werkgever een rol kunnen en/of moeten nemen?
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Natuurlijk neem je als werkgever het op je om goed over de pensioenregeling te communiceren. Het is naast het salaris de duurste arbeidsvoorwaarde met de meest financiële impact.
Daarbij beperk je je als werkgever niet alleen tot informeren. Je wilt toegevoegde waarde leveren met integraal inzicht zodat je werknemers, naast geestelijk en lichamelijk ook, financieel fit zijn.
Van eenrichtingsverkeer naar échte interactie
Door invoering van het nieuwe pensioenstelsel komen meer risico’s bij de deelnemers te liggen. Voor een groot deel van de pensioenopbouwende en -ontvangende Nederlanders zal dat ‘nieuw’ zijn. Een goede begeleiding bij het krijgen van inzicht en bij het maken van keuzes wordt belangrijker dan ooit.
Denk aan de mogelijkheid om een bedrag ineens te ontvangen of om een vast- of variabel pensioen te kiezen. laat staan de keuze voor eerst een hoger en later een lager pensioen of de keuze voor wel of niet een partnerpensioen.
Op naar een financieel fitte werknemer
Om een werknemer te helpen financieel fit te worden en/of te blijven, is meer nodig dan eens per jaar een overzichtje (UPO) verstrekken.
Een effectieve combinatie van digitale informatieverstrekking met persoonlijk, mens-tot-mens, contact zorgt ervoor dat een werknemer zich ‘gezien’ voelt en in staat is de voor hem/haar juiste keuzes te maken.
Wil je als werkgever ook in ‘control’ zijn en ga je voor een financieel fitte werknemer, maar heb je niet de kennis in huis om dit te realiseren?
Wij staan voor je klaar om je te ondersteunen. Bij &Gommer Pensions Group kun je kiezen uit verschillende abonnementsvormen die structuur creëren voor jou, als werkgever, waardoor je op reguliere basis kan communiceren met werknemers.
Mijn collega Max Hermens vertelt je er graag meer over. Plan HIER een kennismaking met Max.
Dit artikel is geschreven door Sander Sanders, pensioenadviseur bij &Gommer Pensions Group
Wil jij op de hoogte blijven van alle pensioenontwikkelingen? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief: PensioenTips voor Jou!